CNN:llä on mielenkiintoinen artikkeli LinkedInistä. Palvelulla on jo kahdeksan miljoonaa jäsentä ja viime vuoteen verrattuna jäsenten määrä on kaksinkertaistunut. LinkedIn tekee jo voittoa ja parin vuoden kuluttua liikevaihdon pitäisi nousta sataan miljoonaan dollariin.
Sivunäyttö kuolemassa?
Steve Rubel arvelee sivunäytön kuolevan tulevaisuudessa kun verkkopalvelut kehittyvät. Uusia tekniikoita käyttämällä ei koko sivua enää välttämättä tarvitse ladata joka klikkauksella.
Tämä kehitys varmaan osittain toteutuukin tietyn tyyppisissä palveluissa, kuten esimerkiksi sähköpostipalveluissa. Kaikki suurimmat sähköpostipalveluiden tarjoajat ovat ottaneet käyttöön tekniikan, jolla sivunäyttöjä ei synny, vaan vain osa sivusta ladataan kun käyttäjä käyttää palvelua. En kuitenkaan usko että sivunäytöt ihan heti katoavat mihinkään. Suurin osa www-sivuista perustuu jatkossakin sivun lataamiseen. Asialla voi olla suurikin kaupallinen merkitys niille sivustoille, joissa mainonta myydään näyttöpohjaisesti. Mitä enemmän sivunäyttöjä syntyy, sitä enemmän on myytäviä mainosnäyttöjä.
Suomi24 YouTubessa
Löysin YouTubesta tv:n Pressiklubista napatun videopätkän, jossa kommentoidaan Suomi24:n etusivun kuvan valintaa. Kyseessä taitaa olla kuva, joka on virheellisesti jäänyt sivulle jostain toisesta etusivun nostosta. No ainakin S24 pääsi televisioon. Kauankohan videopätkä saa olla YouTubessa?
Aikakauslehtien verkkopalvelut puutteellisia
Ruotsin aikakauslehtien verkkopalveluissa hyödynnetään heikosti verkon uusia mahdollisuuksia verrattuna vastaaviin amerikkalaispalveluihin kirjoittaa Olle Lidbom. Vain 13 prosenttia ruotsalaisista aikakauslehdistä ylläpitää blogia ja vaivaiset viisi prosenttia tarjoaa RSS-syötteitä. Vain keskustelupalstat ovat yleistyneet ja niitä tarjoaa 36 prosenttia aikakauslehdistä.
Tilanne ei taida olla juuri parempi Suomessa. Aikakauslehtien ongelmana on se, että verkkopalvelun pelätään kannibalisoivan painettua lehteä. Miksi tilata painettu lehti jos sisällön saa ilmaiseksi netistä? Tätä kysymystä on pohdittu jo vuosia. Verkkopalveluiden kävijämäärät ovat usein niin pieniä, että niitä on vaikea kaupallistaa. Kun lähes koko liikevaihto tulee yhä painetusta lehdestä, niin on vaikea lähteä kyseenalaistamaan jo kymmeniä vuosia toiminutta liiketoimintamallia.
Jatka lukemista aiheesta: Aikakauslehtien verkkopalvelut puutteellisia
Kenestä Suomen Digg.com?
Matti Lintulahti bongasi uuden Blogispotti.fi-palvelun, joka tahtoo olla suomalainen Digg.com-tyyppinen palvelu, jossa käyttäjät voivat jakaa uutisvinkkejä ja äänestää uutisia. Palvelu perustuu ilmaiseen Pligg-alustaan, jonka kuka tahansa voi helposti pystyttää palvelimelleen.
En ihmettelisi vaikka näitä Digg-tyyppisiä palveluita alkaisi ilmestymään enemmäkin. Toinen vastaavanlainen palvelu on Viidakkorumpu, mutta se näyttää aika kuolleelta. Tuoreimmat lisäykset ovat monen kuukauden takaa. Kerro.fi on kolmas samanlainen palvelu ja sekin perustuu Pligg-alustaan. Jos aktiivisuuden ja ulkoasun perusteella joutuisi ottamaan kantaa, niin arvaisin että näistä Kerro.fi:llä voisi olla muita paremmat mahdollisuudet saada käyttäjiä. Tosin samanlaisia palveluita voi tulla markkinoille vielä useita.
