Suomalaisilla uutissivustoilla valokuvien käyttö on pitkään ollut taka-alalla. Viime aikoina kuvien lukumäärä on ilahduttavasti runsastunut, mutta usein kuvat ovat kuitenkin pienikokoisia. Koska suomalaisilla sivustoilla ryhdytään rohkeasti käyttämään isoja kuvia?
Olen jo useita vuosia ihaillut norjalaisen Dagbladet-uutissivuston kuvankäyttöä. Jo etusivulla pääjutun kuva on totuttua huomattavasti isompi ja varsinaisella artikkelisivulla kuva lävähtää esille melkein koko ruudun kokoisena (katso alla oleva kuva). Tällaisia kuvia on ilo katsoa. Iso kuva välittää tunteita ja symboliikkaa paljon paremmin kuin se perinteinen postimerkin kokoinen kuva.
Isojen kuvien esteenä oli joskus vuosia sitten kotien hitaat nettiyhteydet. Tämän ei luulisi enää olevan ongelma. Onhan suositut sivustot muutenkin tapetoitu isoilla mainoksilla, miksei siis myös uutiskuvilla?
Verkkouutisointi on tähän saakka kilpaillut perinteisten medioiden kanssa uutistekstien avulla ja tiedonvälityksen nopeudella. Tulevaisuudessa toivon mukaan panostetaan myös netin uutiskuviin entistä enemmän. Jos kuva on mielenkiintoinen, niin sehän voisi jopa ottaa pääroolin, jolloin teksti on kuvan tukena.
Nyt kun taloudessa on alkamassa huonommat ajat, niin on syytä kysyä, tuleeko tällä olemaan vaikutusta myös verkkomainontaan ja minkälaisia vaikutukset voisivat olla. Verkkomainonta ei vielä ole kokenut varsinaista laskusuhdannetta. Vuosituhannen vaihteessa ollut dotcom-romahdus romahdutti verkkomainonnan, mutta silloin verkossa mainostivat lähinnä elinkelvottomat dotcom-yritykset. Nyt verkko on kasvanut siihen pisteeseen, että verkkomainontakin alkaa olla riippuvainen talouden normaalista suhdannevaihtelusta.
Verkkomainonta on Suomessa kasvanut kovaa vauhtia jo useita vuosia. Kasvu ei voi jatkua loputtomiin ja uskonkin että tulossa oleva taantuma vaikuttaa myös suoraan verkkomainontaan. En kuitenkaan usko että verkkomainonta tulisi jälleen romahtamaan. Uskon pikemminkin siihen, että verkkomainonnan kasvu tulee hiipumaan ja mahdollisesti jopa pysähtymään taantuman syvyydestä riippuen. Verkko tulee todennäköisesti myös taantumassa viemään markkinaosuuksia perinteisiltä medioilta. Erityisen vahvasti uskon hakukonemainonnan kasvuun myös heikkoina aikoina. Se on edullista, tehokasta ja sillä voidaan monen mainostajan osalta suoraan kasvattaa myyntiä.
Comments Off on Lamaantuuko verkkomainonta?
|
Vierityspalkissa käydään keskustelua siitä, miten uutisartikkeleissa olisi hyvä linkittää uutislähteeseen, jos se on netissä oleva sivu. Moni uutismedia ei vielä linkitä uutislähteisiin kovinkaan aktiivisesti, joten tässä olisi selkeästi parantamisen paikka. Poikkeuksen tekevät usein tekniikkaan painottuvat julkaisut, kuten Digitoday.
Perinteikäs Wall Street Journal uudisti hiljattain sivustonsa ulkoasun. En ole koskaan ollut kovinkaan innostunut aiemmasta hyvin karun näköisestä sivustosta. Nyt täytyy kyllä sanoa että tämä uudistus on onnistunut erittäin hyvin.
Uusi ulkoasu tuo WSJ:n uudelle vuosituhannelle. Itse asiasisältö on yhä pääosassa kuten aiemminkin, mutta ulkoasu tukee sisältöä paremmin. Sisältö on helpompi hahmottaa, päivän pääuutiset ovat napakasti esillä etusivulla ja kaiken kaikkiaan sivustoa on mukava käyttää. Jos vielä vapauttausivat isomman osan sisällöstä, niin tämä olisi täydellinen. Nyt moni artikkeli on vielä lukkojen takana vain tilaajien luettavissa.
Comments Off on Wall Street Journalin uudet vaatteet
|
Amerikkalainen AOL avaa 23. lokakuuta ruotsalaisen AOL.se-portaalinsa kertoo Dagens Media. Yhtiön suunnitelmissa on avata seuraavan 18 kuukauden aikana sivustonsa 14 uudessa maassa. AOL on myös varannut suomalaisen verkkotunnuksen, joka tällä hetkellä johtaa AOL Irlantiin.
Vielä ei ole selvää tuleeko uusi portaali Suomeen ja koska. AOL on avannut uuden portaalinsa jo Italiassa. Portaali sisältää ainakin sähköpostin, pikaviestipalvelun, valokuva- ja videopalvelun, sekä hakutoimintoja. Lisäksi palvelusta löytyy urheilu- ja viihdeuutisia.