Uusi Suomi aloitti sitten uutisten julkaisun netissä. Kävinkin heti katsomassa miltä uusi uutismedia näyttää ja minkälaista uutta otetta palveluun on saatu.
Ensivaikutelma on positiivinen. Aihevalinnoiltaan Uusi Suomi tuntuu laatumedialta, joka ei kilpaile Iltalehden ja Ilta-Sanomien lööppiuutisten kanssa. Uusi Suomi näyttää pikemminkin kilpailevan samasta lukijakunnasta Kauppalehden ja Taloussanomien kanssa. Tästä voi vielä kehkeytyä varteenotettava media. Uusi Suomi on keskusteleva ja käyttäjät on otettu mukaan kommentoimaan kaikkea. Hyvä!
Etusivulla vähän sisältöä
Sisältöä sivustolla on ymmärrettävistä syistä vielä kevyenpuoleisesti, mutta tilanne toivottavasti korjaantuu jatkossa. Varsinkin Uuden Suomen etusivu tuntuu erittäin köykäiseltä. Pääosa jutuista on piilotettu alaosioiden etusivuille. Tämä vaikeuttaa huomattavasti uutisten löytämistä, sillä satunnainen lukija jaksaa harvoin mennä etusivua pidemmälle jos on vain tullut katsomaan mitä mielenkiintoista palvelusta tänään löytyy.
Nostakaa rohkeasti etusivulle kaikki päivän tärkeimmät jutut, jos saan pyytää, ja mielellään isolla otsikolla, kuvalla ja ingressillä. Pelkät uutisotsikot ovat niin tylsiä.
Jatka lukemista aiheesta: Uusi Suomi testissä
Tuoreen tutkimuksen mukaan ruotsalaisten internetissä käyttämä aika on kasvanut 53 minuuttiin päivässä kun se vielä vuosi sitten oli 32 minuuttia. Internetistä on Ruotsissa kovaa vauhtia tulossa päämedia. Erityisesti tämä näkyy ikäluokassa 15–24-vuotiaat, jossa nettimedioita kulutetaan jo 97 minuuttia päivässä. Ikäryhmässä netin käyttö on vuodessa kasvanut 116% ja internetistä on tullut tärkein media.
Joidenkin arvioiden mukaan internet kasvaa parin vuoden kuluttua Ruotsin suurimmaksi yksittäiseksi mainoskanavaksi. Vastaava kehitys näkyy varmasti Suomessakin muutaman vuoden viiveellä.
Ruotsalaisten eri medioihin käyttämä aika 2006:
1. Radio 109 min (2005: 105 min)
2. TV 101 min (96)
3. Internet 53 min (32)
4. Sanomalehdet 29 min (29)
5. CD/mp3 27 min (27)
6. Kirjat 18 min (21)
7. Aikakauslehdet 15 min (14)
8. Video/DVD 11 min (12)
Via E24 ja Svenska Dagbladet.
Comments Off on Median käyttö muuttunut rajusti Ruotsissa
|
Entisenä MTV3:n internetliittymäasiakkaana sain Maikkarilta mielenkiintoisen tiedotteen. MTV3 pienentää Luukku.com:n käyttäjien sähköpostilaatikoita 92 prosenttia 25 megatavusta kahteen megatavuun ellei käyttäjä tilaa maksullista sähköpostipalvelua. Tämä koskee niitä Luukun käyttäjiä, joilla on ollut maksuttomasti käytössä 25 megan sähköposti ja MTV3:n modeemiliittymä.
MTV3:n tiedotteesta:
Sähköpostilaatikon koko pienee 2 megatavuun nykyisestä 25 Mt:sta. Tämä tarkoittaa sitä, että jos nykyisessä laatikossasi on enemmän posteja kuin tuon 2 megatavun verran, ei Luukku vastaanota posteja ennen kuin laatikossa on alle 2 megatavua postia.
MTV3:n internetliittymien siirtyessä TDC Songille, ei MTV3 taida nähdä sähköpostipalveluissa bisnestä. Päätös pienentää sähköpostin säilytystilaa on aika erikoinen tilanteessa, jossa kilpailijat päinvastoin lisäävät koko ajan säilytystilan määrää. Suomi24 tarjoaa 500 kertaa enemmän säilytytilaa (1 Gt) ilmaiseksi ja Google tarjoaa peräti 1400 kertaa enemmän säilytystilaa (2,8 Gt). Kaiken tämän ja sen lisäksi myös roskaposti- ja virussuodattimen kilpailijat tarjoavat ilmaiseksi. MTV3:n Luukussa käyttäjä joutuu pulittamaan 19,90 euroa saadakseen vaivaiset 100 megatavua säilytystilaa ja suodattimet. Kun MTV3:lta saa ilmaiseksi vain kaksi megatavua säilytystilaa, niin sähköpostia voi tuskin käyttää edes valokuvien lähettämiseen.
Jyväskylän itsenäisyyspäivän paraatin kuolemantapaus herättää keskustelua Suomi24:ssä. Panssarivaunun alle jäi 87-vuotias veteraani.
Paraatia ikkunasta kuvannut henkilö latasi heti videon tapahtumasta YouTubeen ja video on jo kerännyt yli 10 000 190 000 katsomiskertaa ja toistasataa kommenttia.
Päivitys:
Videon julkaiseminen netissä voi olla kyseenalaista. Tästä asiasta on vilkas keskustelu käynnissä Hesarin sivuilla ja blogeissa.
Via Tuija
Comments Off on Itsenäisyyspäivän kuolemantapaus netissä
|
Amerikkalaisen Citigroupin analyytikko arvioi sanomalehtien olevan kuoleman partaalla viiden vuoden sisällä. Lehdet tulevat menettämään yhä enemmän lukijoita ja mainosdollareita netille.
Yhdysvalloissa moni sanomalehti on vaikeuksissa jo nyt kun internet on vienyt lukijoiden lisäksi luokiteltujen ilmoitusten tuloja. Suomessa ei dramaattista kehitystä ei ole nähtävillä ainakaan vielä. Täällä sanomalehtien lukijakunta on hyvin uskollista vaikka monen lehden levikki pieneneekin hiljalleen.
Comments Off on Analyytikko: Sanomalehdet kuolemassa viiden vuoden kuluttua
|