Suomi24 on jälleen julkaissut top-listat vuoden puhutuimmista aiheista Suomi24:n keskusteluissa. Aloitin tämän käytännön muutama vuosi sitten kun olin Suomi24:ssä töissä ja näyttää siltä että tästä on muodostumassa perinne. Myös muut mediat ovat vuosi vuodelta yhä kiinnostuneempia Suomi24:n vuoden puhutuimmista aiheista.
Kovinkaan yllättävää ei ole se, että vuonna 2006 suosituimmaksi puheenaiheeksi nousi Big Brother ja Lordi. BB-ohjelma toi ison joukon uusia käyttäjiä keskusteluihin. Käyttäjämäärät keskusteluissa ovatkin jo kasvaneet lähes 600 000 käyttäjään viikossa.
Valtava tietopankki
Suomi24:n keskusteluihin jätettyjen uusien viestien määrä kasvoi 50 prosenttia ja viestien kokonaismäärä on pian 24 miljoonaa. Tämä on käsittämättömän paljon. Palveluun virtaa joka kuukausi yli 600 000 uutta viestiä. Tätä vauhtia palvelussa on muutamassa vuodessa yli 100 miljoonaa keskusteluviestiä. Suomi24:n keskusteluista onkin muodostumassa suomalaisten kollektiivinen muisti.
Jatka lukemista aiheesta: Vuoden puhutuimmat aiheet Suomi24:n keskusteluissa
Comments Off on Vuoden puhutuimmat aiheet Suomi24:n keskusteluissa
|
Avoimen linkkihakemiston Open Directoryn tulevaisuus on vaakalaudalla. Myös DMOZ-nimellä tunnettu ei-kaupallinen hakemisto on kärsinyt erittäin vakavasta palvelinongelmasta ja osa hakemiston tiedoista on lopullisesti menetetty. Linkkihakemiston tietoja on yritetty palauttaa vanhoista varmuuskopioista. Palvelua ei ole voitu päivittää lokakuun jälkeen, eikä palveluun voi tällä hetkellä ehdottaa uusia linkkejä.
Vielä ei ole tietoa siitä, milloin palvelu on jälleen toimintakunnossa. Palvelun omistavassa AOL:ssä on viime aikoina irtisanottu satoja työntekijöitä. Onkin epäselvää vaikuttavatko irtisanomiset myös tappiota tuottavaan Open Directoryyn. AOL on vähentänyt tukeaan Open Directorylle ja on täysin mahdollista että koko palvelu suljetaan. Osa Open Directoryä ylläpitävistä vapaaehtoisista haluaisi perustaa säätiön, joka jatkaisi hakemiston ylläpitoa ja kehittämistä.
Open Directory on maailman suurin linkkihakemisto, joka sisältää neljä miljoonaa linkkiä. Hakemistoa ylläpidetään täysin vapaaehtoisvoimin. Open Direcoryn hakemisto on vapaasti kenen tahansa käytettävissä ja monet hakupalvelut, kuten esimerkiksi Google, ovat käyttäneet sitä linkkihakemistonaan. Open Directory on viime vuosina menettänyt merkitystään käyttäjien siirtyessä yhä enemmän käyttämään hakusanoihin perustuvia hakukoneita.
Ruotsin TV4 on avannut oman YouTube-kopion, jossa käyttäjät ja TV4 voivat jakaa videoitaan. FejmTV:ssä on jo 1400 videoklippiä ja uusia tulee noin 40-50 päivässä, kirjoittaa Emerge. Suosituimpia videoita on katsottu muutamia tuhansia kertoja. Kilpailevassa Bubblare-palvelussa suosituimpia videoita on jo katsottu satojatuhansia kertoja. Myös Eniron Norjassa muutama viikko sitten avaama SOL Klipps on osoittautunut suosituksi. Suosituimpia videoita on sielläkin katsottu satojatuhansia kertoja.
Jos FejmTV:stä tulee suosittu, niin MTV3 todennäköisesti avaa samanlaisen palvelun Suomessa, ehkä ensi vuonna. Palvelu on helppo kopioida Ruotsista kun TV4:llä ja MTV3:lla on sama omistaja. Toistaiseksi suomalaiset videopalvelut ovat kortilla. Bubblare on tosin avannut suomenkielisen sisarpalvelun osoitteessa Bubblare.fi. Siellä on jo jonkin verran videoita, suosituimmat ovat sketsiviihdettä tv:stä.
Comments Off on FejmTV avattu
|
Ruotsin aikakauslehtien verkkopalveluissa hyödynnetään heikosti verkon uusia mahdollisuuksia verrattuna vastaaviin amerikkalaispalveluihin kirjoittaa Olle Lidbom. Vain 13 prosenttia ruotsalaisista aikakauslehdistä ylläpitää blogia ja vaivaiset viisi prosenttia tarjoaa RSS-syötteitä. Vain keskustelupalstat ovat yleistyneet ja niitä tarjoaa 36 prosenttia aikakauslehdistä.
Tilanne ei taida olla juuri parempi Suomessa. Aikakauslehtien ongelmana on se, että verkkopalvelun pelätään kannibalisoivan painettua lehteä. Miksi tilata painettu lehti jos sisällön saa ilmaiseksi netistä? Tätä kysymystä on pohdittu jo vuosia. Verkkopalveluiden kävijämäärät ovat usein niin pieniä, että niitä on vaikea kaupallistaa. Kun lähes koko liikevaihto tulee yhä painetusta lehdestä, niin on vaikea lähteä kyseenalaistamaan jo kymmeniä vuosia toiminutta liiketoimintamallia.
Jatka lukemista aiheesta: Aikakauslehtien verkkopalvelut puutteellisia
Comments Off on Aikakauslehtien verkkopalvelut puutteellisia
|