Nyt kun taloudessa on alkamassa huonommat ajat, niin on syytä kysyä, tuleeko tällä olemaan vaikutusta myös verkkomainontaan ja minkälaisia vaikutukset voisivat olla. Verkkomainonta ei vielä ole kokenut varsinaista laskusuhdannetta. Vuosituhannen vaihteessa ollut dotcom-romahdus romahdutti verkkomainonnan, mutta silloin verkossa mainostivat lähinnä elinkelvottomat dotcom-yritykset. Nyt verkko on kasvanut siihen pisteeseen, että verkkomainontakin alkaa olla riippuvainen talouden normaalista suhdannevaihtelusta.
Verkkomainonta on Suomessa kasvanut kovaa vauhtia jo useita vuosia. Kasvu ei voi jatkua loputtomiin ja uskonkin että tulossa oleva taantuma vaikuttaa myös suoraan verkkomainontaan. En kuitenkaan usko että verkkomainonta tulisi jälleen romahtamaan. Uskon pikemminkin siihen, että verkkomainonnan kasvu tulee hiipumaan ja mahdollisesti jopa pysähtymään taantuman syvyydestä riippuen. Verkko tulee todennäköisesti myös taantumassa viemään markkinaosuuksia perinteisiltä medioilta. Erityisen vahvasti uskon hakukonemainonnan kasvuun myös heikkoina aikoina. Se on edullista, tehokasta ja sillä voidaan monen mainostajan osalta suoraan kasvattaa myyntiä.