News.com kirjoittaa linkkihakemistojen pienenevästä merkityksestä hakukonemarkkinoinnissa. Aikaisemmin oli tärkeää että oman sivuston linkki oli mukana isoimmissa linkkihakemistoissa, joista Internetin käyttöön tottumattomat käyttäjät löysivät toimittajien valikoimat sivustot. Nykyään suurin osa käyttäjistä löytää sivustot hakemalla hakukoneista. Hakemistoja käytetään harvemmin. Suomessa tämän huomaa siitä että Jippii on sulkenut linkkihakemistonsa ja Ihmemaan haku on pienentänyt hakemistolleen varaamaansa tilaa palvelun etusivulla.
Suomi24 ja Makupalat ovat suomalaisista hakupalveluista ainoat, jotka vielä tarjoavat hyvät linkkihakemistot. Suomi24:ssäkin muutimme viime syksynä hakemiston konseptia. Aikaisemmin hakemisto oli Yahoomainen sisältäen linkkejä ja niiden kuvauksia. Hakemisto soveltui ensikertalaisille, jotka eivät tienneet mitä hakea Internetistä. Suomi24:n uusi hakemisto toimii enemmänkin nopeana navigointityökaluna kokeneille Internetin käyttäjille. Uudenmuotoinen hakemisto sopii paremmin tähän muuttuuneeseen tilanteeseen ja käyttäjät ovat ottaneet sen hyvin vastaan. Voimme myös aiempaa helpommin nostaa esille ajankohtaisia aiheita, kuten Irakin sodan. Uusi hakemisto on myös merkittävä liikenteen ohjaaja, sillä suosituimmat linkit saavat useita tuhansia klikkauksia viikossa. Hakemistot eivät siis ole kuolemassa, ne ovat vain löytämässä uuden muodon.
 
			
 
 
				 
				 
 
				 
 
		

