Nyt kun taloudessa on alkamassa huonommat ajat, niin on syytä kysyä, tuleeko tällä olemaan vaikutusta myös verkkomainontaan ja minkälaisia vaikutukset voisivat olla. Verkkomainonta ei vielä ole kokenut varsinaista laskusuhdannetta. Vuosituhannen vaihteessa ollut dotcom-romahdus romahdutti verkkomainonnan, mutta silloin verkossa mainostivat lähinnä elinkelvottomat dotcom-yritykset. Nyt verkko on kasvanut siihen pisteeseen, että verkkomainontakin alkaa olla riippuvainen talouden normaalista suhdannevaihtelusta.
Verkkomainonta on Suomessa kasvanut kovaa vauhtia jo useita vuosia. Kasvu ei voi jatkua loputtomiin ja uskonkin että tulossa oleva taantuma vaikuttaa myös suoraan verkkomainontaan. En kuitenkaan usko että verkkomainonta tulisi jälleen romahtamaan. Uskon pikemminkin siihen, että verkkomainonnan kasvu tulee hiipumaan ja mahdollisesti jopa pysähtymään taantuman syvyydestä riippuen. Verkko tulee todennäköisesti myös taantumassa viemään markkinaosuuksia perinteisiltä medioilta. Erityisen vahvasti uskon hakukonemainonnan kasvuun myös heikkoina aikoina. Se on edullista, tehokasta ja sillä voidaan monen mainostajan osalta suoraan kasvattaa myyntiä.
Comments Off on Lamaantuuko verkkomainonta?
|
Vierityspalkissa käydään keskustelua siitä, miten uutisartikkeleissa olisi hyvä linkittää uutislähteeseen, jos se on netissä oleva sivu. Moni uutismedia ei vielä linkitä uutislähteisiin kovinkaan aktiivisesti, joten tässä olisi selkeästi parantamisen paikka. Poikkeuksen tekevät usein tekniikkaan painottuvat julkaisut, kuten Digitoday.
Perinteikäs Wall Street Journal uudisti hiljattain sivustonsa ulkoasun. En ole koskaan ollut kovinkaan innostunut aiemmasta hyvin karun näköisestä sivustosta. Nyt täytyy kyllä sanoa että tämä uudistus on onnistunut erittäin hyvin.
Uusi ulkoasu tuo WSJ:n uudelle vuosituhannelle. Itse asiasisältö on yhä pääosassa kuten aiemminkin, mutta ulkoasu tukee sisältöä paremmin. Sisältö on helpompi hahmottaa, päivän pääuutiset ovat napakasti esillä etusivulla ja kaiken kaikkiaan sivustoa on mukava käyttää. Jos vielä vapauttausivat isomman osan sisällöstä, niin tämä olisi täydellinen. Nyt moni artikkeli on vielä lukkojen takana vain tilaajien luettavissa.
Comments Off on Wall Street Journalin uudet vaatteet
|
Viime viikolla Jeminon ylläpitämässä Starttis.fi:ssä tehtiin kävijäennätys. Palvelussa kävi viikon aikana yli 95 000 kävijää. Iso osa kävijäryntäyksestä selittyy Jokelan tragedialla, joka toi kävijöitä Starttiksen kynttiläpalveluun.
Avasimme viime viikolla sivun, jossa voi sytyttää kynttilän Jokelan koulusurmien uhreille. Palveluun on sytytetty jo yli 100 000 kynttilää. Aihe on selvästi koskettanut suomalaisia.
Kynttiläsivu sai jonkin verran näkyvyyttä medioissa kun joku käyttäjistä oli lisännyt sivuille viestin, jossa uhkailtin Kirkkonummen koulukeskusta. Poistimme kyseisen viestin kuten myös muutamia muita asiattomia viestejä. Kirkkonummen koulu ehti kuitenkin lähes tyhjentyä oppilaista ja koulussa töissä oleva ystäväni kertoi että piha on täynnä poliisiautoja. On hyvin ikävää että osa käyttäjistä ei osaa käyttäytyä muistamiseen ja osanottoon tarkoitetussa palvelussa. Onneksi kyseessä on pieni vähemmistö.
Aiemmin meillä oli Suomi24:ssä vastaava kynttiläpalvelu, joka avattiin isojen tragedioiden yhteydessä, ensimmäisen kerran New Yorkin terrori-iskujen jälkeen. Joka kerta on sytytetty yli 100 000 kynttilää. Eniten kynttilöitä taisi kuitenkin tulla tsunamin jälkeen, jolloin kynttilöitä oli muistaakseni parisataatuhatta.
Comments Off on 100 000 kynttilää sytytetty Jokelan uhrien muistoksi
|