
Katsoin Nicklaskoski.fi:n käyttötilastoja syksyltä ja erityisesti mitä selaimia sivuston käyttäjillä on käytössään. Internet Explorer näyttää yhä olevan suosituin selain noin 60 prosentin osuudellaan. Jo kolmannes käyttää Firefoxia selaimenaan. Safari on kolmosena Opera tiukasti kannoillaan. Itselläni on Safari selaimena, joten tilasto voi siltä osin vähän vääristyä. Netscape on kuin kuollut lahna. Käyttäjiä on vain 0,2 prosenttia ja jopa Konqueror menee Netscapen ohi.
Miten rakentaa verkkoyhteisö
Creating Passionate Users kirjoittaa aktiivisten yhteisöpalveluiden luomisesta. Verkkoyhteisöissä suurin osa osallistujista kysyy kysymyksiä. Tärkeää olisi saada heidät myös vastaamaan toisten käyttäjien kysymyksiin.
Suomi24:n keskusteluissakin hyvin iso osa keskustelusta perustuu juuri kysymyksiin ja vastauksiin. Palstojen alkuaikoina kun käyttäjiä oli vähän jouduimme ylläpidossa käynnistämään keskusteluja kysymällä ja vastaamalla kysymyksiimme itse. Kun palveluun saatiin tällä tavalla tarpeeksi sisältöä ja käyttäjiä, lähti keskustelu käyntiin omalla painollaan. Nykyään kun Suomi24:ään perustetaan uusi keskustelupalsta, lähtee keskustelu yleensä välittömästi käyntiin ihan itsestäänkin.
Vierityspalkista alan uutisia
Vierityspalkki on blogi, jossa raportoidaan nettialan uutisia, jotka muissa medioissa usein jäävätä vähemmälle huomiolle. Olen mukana palvelun toimituskunnassa. Vierityspalkkiin voi myös lähettää myös uutisvinkkejä.
FejmTV avattu
Ruotsin TV4 on avannut oman YouTube-kopion, jossa käyttäjät ja TV4 voivat jakaa videoitaan. FejmTV:ssä on jo 1400 videoklippiä ja uusia tulee noin 40-50 päivässä, kirjoittaa Emerge. Suosituimpia videoita on katsottu muutamia tuhansia kertoja. Kilpailevassa Bubblare-palvelussa suosituimpia videoita on jo katsottu satojatuhansia kertoja. Myös Eniron Norjassa muutama viikko sitten avaama SOL Klipps on osoittautunut suosituksi. Suosituimpia videoita on sielläkin katsottu satojatuhansia kertoja.
Jos FejmTV:stä tulee suosittu, niin MTV3 todennäköisesti avaa samanlaisen palvelun Suomessa, ehkä ensi vuonna. Palvelu on helppo kopioida Ruotsista kun TV4:llä ja MTV3:lla on sama omistaja. Toistaiseksi suomalaiset videopalvelut ovat kortilla. Bubblare on tosin avannut suomenkielisen sisarpalvelun osoitteessa Bubblare.fi. Siellä on jo jonkin verran videoita, suosituimmat ovat sketsiviihdettä tv:stä.
Miksi Live-hakupalvelu menettää markkinaosuuksia?
LiveSide analysoi miksi Microsoftin Live Search -hakupalvelu on menettänyt markkinaosuuksia Googlelle. Teorioita kehitykselle on:
- Liian suuret muutokset hakupalvelun käyttöliittymässä.
- Halvan oloinen ulkoasu.
- Puutteellinen markkinointi.
- Palvelun beetafiilis.
Itse uskon pikemminkin siihen, että Microsoftin hakupalvelussa hakutulokset eivät ole tarpeeksi laadukaita. Microsoft on jo vuosia rakentanut hakuindeksiään ja tavoitteena on ollut Googlen lyöminen. Tässä ei kuitenkaan ole onnistuttu. Markkinointi on ehkä ollut puutteellista, mutta on turha markkinoida palvelua jos se ei ole tarpeeksi hyvä.
Kun olen silloin tällöin tehnyt muutamia testihakuja, niin Google on aina antanut paremman hakutulossivun kuin Microsoftin palvelu. Käyttäjät ovat myös tottuneet menemään Googlen palveluun kun he hakevat jotain. Tätä tottumusta on erittäin vaikea muuttaa ellei Googlen kanssa kilpaileva hakupalvelu tarjoa jotain oleellisesti laadukkaampaa tai sellaista palvelua, mitä Googlella ei vielä ole.

