LiveSide analysoi miksi Microsoftin Live Search -hakupalvelu on menettänyt markkinaosuuksia Googlelle. Teorioita kehitykselle on:
- Liian suuret muutokset hakupalvelun käyttöliittymässä.
- Halvan oloinen ulkoasu.
- Puutteellinen markkinointi.
- Palvelun beetafiilis.
Itse uskon pikemminkin siihen, että Microsoftin hakupalvelussa hakutulokset eivät ole tarpeeksi laadukaita. Microsoft on jo vuosia rakentanut hakuindeksiään ja tavoitteena on ollut Googlen lyöminen. Tässä ei kuitenkaan ole onnistuttu. Markkinointi on ehkä ollut puutteellista, mutta on turha markkinoida palvelua jos se ei ole tarpeeksi hyvä.
Kun olen silloin tällöin tehnyt muutamia testihakuja, niin Google on aina antanut paremman hakutulossivun kuin Microsoftin palvelu. Käyttäjät ovat myös tottuneet menemään Googlen palveluun kun he hakevat jotain. Tätä tottumusta on erittäin vaikea muuttaa ellei Googlen kanssa kilpaileva hakupalvelu tarjoa jotain oleellisesti laadukkaampaa tai sellaista palvelua, mitä Googlella ei vielä ole.