Vuosi sitten vertailin hakukoneiden Nicklaskoski.com:iin toimittamaa liikennettä. Googlen hakuindeksi toimittaa yhä ylivoimaisesti eniten liikennettä, mutta Google on vuodessa menettänyt vähän markkinaosuuttaan Yahoolle. Google tai Googlen hakuindeksiä käyttävät hakukoneet toimittavat 78 prosenttia tämän sivuston hakuliikenteestä. Viime vuonna sama luku oli 81 prosenttia. Vertailun käppyrät antavat lähinnä suuntaa-antavia tietoja hakukoneiden markkinaosuuksista Suomessa.
Google yksistään toimitti huhtikuussa 71 prosenttia Nicklaskoski.com:n liikenteestä. Muut Googlen indeksiä käyttävät hakukoneet Eniro, Kvasir ja MTV3 toimittivat loput Google-liikenteestä. Viime vuonna Googlen oma hakukone toimitti 69 prosenttia hakuliikenteestä.
Alla olevia tilastoja katsottaessa on muistettava että ne koskevat vain yhtä sivustoa ja koko Suomea koskevat tilastot saattavat merkittävästi poiketa näistä tiedoista. Luvut antavat kuitenkin aika hyvän kuvan siitä, miltä Suomen Internet-hakukoneiden markkinaosuudet näyttävät tällä hetkellä.
Google hallitsee Internet-hakuja
Googlen osuus hakuliikenteestä oli korkeimmillaan helmikuussa, jolloin Google yksistään toimitti 79 prosenttia hakuliikenteestä. Googlen osuus on vuoden aikana pienentynyt jonkin verran. Vuonna 2003 Googlen osuus oli korkeimmillaan 81 prosenttia. Google on kuitenkin yhä Suomen hakukoneista käytetyin ja Googlen toimittamien hakujen määrä on vuodessa kaksinkertaistunut. Suomenkielinen Google tuo yli 70 prosenttia Googlen toimittamasta liikenteestä.
Pylväät osoittavat hakukoneiden hakutuloksista Nicklaskoski.com:iin tulleiden klikkausten määrän huhtikuussa 2004 ja 2003
Google sisältää kaikki Googlen erikieliset hakukoneet. Eniro sisältää Eniron ja Kvasirin. Sonera sisältää Ihmemaan ja Sonera Plazan. Muut hakukoneet sisältävät kaikki erikieliset versiot kustakin hakukoneesta.
AltaVista uudelleen laskussa
Vielä viime vuoden lopussa AltaVista osuus liikenteestä oli tasaisessa kasvussa, mutta vuodenvaihteen jälkeen AltaVista on jälleen alkanut menettää asemiaan ja hakukone toimitti huhtikuussa 4,5 prosenttia liikenteestä. MSN:n haku on alkuvuodesta kasvattanut markkinaosuuttaan voimakkaasti. MSN toimittaa jo toiseksi eniten liikennettä Nicklaskoski.com:iin. Eniron toimittamat hakumäärät ovat myös nousseet, mutta osuus liikenteestä on laskenut.
Soneran hakukoneiden Ihmemaan ja Sonera Plazan tuoman liikenteen määrä on ollut hyvin pieni jo useita kuukausia. Maaliskuussa Soneran hakukoneiden tuottama liikenne lähti kuitenkin kasvuun. Siitä huolimatta Soneran markkinaosuus on vuoden aikan tippunut 7 prosentista 3 prosenttiin.
Hakuindeksien markkinaosuudet
Vielä vuosi sitten suuria hakuindeksejä oli neljä. Yahoo osti kuitenkin Inktomin, AltaVistan ja Allthewebin indeksit, jonka jälkeen merkittävistä indekseistä on jäljellä kaksi, Yahoo ja Google.
Kaikki vertailussa olevat hakukoneet käyttävä jompaa kumpaa hakuindeksiä. Googlen hakuindeksin markkinaosuus hakuliikenteestä on ylivoimaisesti suurin.
Hakuindeksien markkinaosuudet:
- Google 78 %
- Yahoo 22 %
Hakukoneoptimointi on nykyään aika helppoa. Riittää että näkyy hyvin Googlen ja Yahoon indekseissä, jolloin kattaa lähes kaikki Suomessa tehdyt haut.
Entäs ne muut hakukoneet?
Tällä sivulla olevissa tilastoissa ei mainita kaikkia suomalaisia tai ulkomaisia hakukoneita. Listalta puuttuvat Makupalat, Fennica, Teoma, AskJeeves, Lycos ja monet muut hakukoneet. Tämä johtuu siitä yksinkertaisesta syystä että nämä hakukoneet eivät ole tuoneet juuri lainkaan liikennettä Nicklaskoski.com:iin.