Mediatoimisto Dagmarin Pirkka Aunola ihmettelee suomalaisen nettimedian myyntitapaa, joka perustuu pääasiassa siihen, että mainostaja ostaa aikaa, esimerkiksi viikon jättibannerin median etusivulta. Suomi onkin jonkinlainen poikkeus, sillä maailmalla on kaksi myyntitapaa ylitse muiden: graafisia mainoksia myydään yleensä näyttöpohjaisesti ja sponsoroituja linkkejä klikkipohjaisesti.
Suomalaisen nettimedian myyntitapa on hyvin rajoittava. Toistojen määrää ei aikapohjaisessa mainonnassa juurikaan voi määritellä, kampanjan voi aloittaa vain maanantaisin, ei siis esimerkiksi torstaina. Kampanjaa ei voi ajaa ulos tiettyyn kellonaikaan eikä muitakaan kohdennustapoja voi käyttää.
Kuten Pirkka huomautti, johtaa aikapohjainen myyntitapa myös siihen, että pienen budjetin mainostajalla ei ole varaa mainontaan. Toisaalta nettimainontaa myyvä media on tilanteessa jossa mainostilan arvo per kontakti laskee kun median käyttö kasvaa. Kiinteä viikkohinta ei jousta ylös- eikä alaspäin sivuston käyttömäärän muuttuessa.
Näyttöpohjainen hinta tuo enemmän joustoa ja mahdollisuuden kasvattaa myyntiä. Jos esimerkiksi mainostaja A on ostanut kaikki etusivun 20.000 näyttöä ja sivuston käyttö kasvaa 50%, voi media myydä uudet 10.000 näyttöä mainostajalle B. Tämä on uutta myyntiä, mikä ei olisi mahdollista aikapohjaisessa hinnoittelussa.