AltaVistan ostanut Overture aikoo oman ilmoituksensa mukaan käyttää hakukonetta testialustana uusille tuotteille. Overturen suunnitelmissa on myös lisensoida AltaVistan hakuindeksiä uusille kumppaneille. Joidenkin arvailujen mukaan yksi potentiaalinen asiakas voisi olla MSN, joka tällä hetkellä käyttää Inktomin hakua. Yahoo osti Inktomin alkuvuodesta ja koska Yahoo on yksi MSN pahimmista kilpailijoista niin MSN saattaa haluta vaihtaa hakutulostensa toimittajan.
AltaVistassa näemme tulevaisuudessa varmaan entistä enemmän Overturen sponsoroituja linkkejä. Asiakkailleen Overture on lähettänyt tiedotteen, jossa kerrotaan kauppojen vaikutuksista.
AltaVistan kautta Overture saa oman jakelukanavan sponsoroiduille linkeilleen. Tähän saakka Overture on jakanut linkkejään vain kumppaneiden kautta. AltaVista-kaupan avulla Overture haluaa todennäköisesti turvata selustansa. Google on pyrkimässä yhä kovemmin Overturen apajille. Overture onkin jo menettänyt muutamia suuria kumppaneitaan Googlelle.
AltaVista on jo useamman vuoden ajan menettänyt käyttäjiään Googlelle. Maailmanlaajuisesti AltaVistan haulla on vain 2-3 prosentin markkinaosuus. Suomessa ja Ruotsissa AltaVistalla on vahvempi asema, mutta täälläkin hakukone menettää käyttäjiään kiihtyvää tahtia. Tuleva vuosi näyttää pystyykö Overture pelastamaan uppoavan AltaVistan.
Overture maksaa AltaVistasta CMGI:lle 140 miljoonaa dollaria. Internet-buumin huipulla 1999 CMGI maksoi AltaVistasta hulppeat 2,3 miljardia dollaria. CMGI sai silloin 83 prosentin osuuden yhtiöstä. Myyjänä oli Compaq.
Lisää analyysejä asiasta:
Overture To Buy AltaVista – 19 February 2003 – SearchDay
AltaVista finds a buyer in Overture Services – Silicon Valley
Market Pans Overture’s AltaVista Buyout – The Street
AltaVista vaihtoi omistajaa – ITviikko