BusinessWeekin mukaan tekstilinkkimainonnan myynti kasvaa kovaa vauhtia Euroopassa. Kasvua kertyi viime vuoden aikana 450 prosenttia kun verkkomainonta kokonaisuutena kasvoi vain 12 prosenttia. Tänä vuonna tekstilinkkimainonnan myynnin odotetaan jopa kolminkertaistuvan.
Markkinointi
Tekstilinkkimainosten toimivuus
Käytettävyysguru Jakob Nielsen kirjoittaa uusimmassa kolumnissaan tekstilinkkimainonnan toimivuudesta. Nielsenin mukaan kaksi mainonnan tapaa toimii Internetissä. Toinen on luokitellut ilmoitukset, joka toimii koska se on samalla sisältöä, jota käyttäjät haluavat lukea. Toinen on mainonta hakupalveluissa, joka toimii koska hakupalveluiden käyttäjät haluavat sivulta pois. Nielsenin mukaan etusivun mainonta ei toimi hakukoneissa, koska etusivulla ei vielä tiedetä mitä kävijä on hakemassa ja siksi mainonnan kohdentaminen on vaikeaa.
Allekirjoitan Nielsenin väitteet vain osittain. Suomi24:ssä olemme esimerkiksi huomanneet että mainonta etusivulla on poikkeuksellisen tehokasta. Yksi Suomen parhaiten toimineista verkkomainoskampanjoista on pyörinyt Suomi24:n etusivulla. Monet käyttävät Suomi24:ää aloitussivunaan ja kaikki eivät tule sivulle hakemaan. Osa haluaa yllätyksiä ja siksi mielenkiintoinen mainos etusivulla voi houkutella kävijöitä. On totta että etusivulla mainontaa ei voida kohdentaa kovinkaan hyvin, mutta tämän tilalle saadaan kampanjalle laaja peitto ja mainostajan sivuille jopa kymmeniätuhansia klikkauksia.
Nielsen arvioi kolumnissaan myös että hakukoneissa suositut tekstilinkkimainokset kärsivät tulevaisuudessa bannerisokeudesta kuten perinteiset bannerit. Kun tekstimainonnan uutuuden viehätys laantuu niin käyttäjät eivät välttämättä enää huomaa mainoksia yhtä hyvin kuin aiemmin. Näin käy siinä vaiheessa kun Internet-palvelut ovat täyttäneet sivunsa teksilinkkimainoksilla samalla tavalla kuten nykyään sivut ovat täynnä bannerimainoksia.
Isot amerikkalaisyhtiöt panostavat verkkomainontaan
News.com:n mukaan isot amerikkalaisyhtiöt ovat merkittävästi lisäämässä verkkomainonnan osuutta markkinointipanostuksissaan. Esimerkiksi McDonald’s on mahdollisesti vähentämässä tv-mainontaansa ja sijoittamassa rahat mieluummin verkkomainontaan. Yhtiön asiakkaat viettävät aikaansa yhä enemmän Internetissä ja vähemmän tv:n äärellä ja siksi markkinoinnin mediavalintoja on muutettava. Koskahan suomalaiset yhtiöt huomaavat että heidän asiakkaansa ovat verkossa ja siksi verkkomainontaan kannattaa panostaa aiempaa enemmän. Muutamaa poikkeusta lukuunottamatta isot suomalaisyhtiöt ovat vielä aika varovaisia verkkomainonnan suhteen.
Enemmän myyntiä karsimalla markkinointikuluja
Marketingsherpassa on mielenkiintoinen artikkeli siitä miten markkinointikuluja karsimalla voidaan kasvattaa myyntiä. Esimerkkitapauksessa huonosti tuottaviin verkkomainoksiin ei enää panostettu ja tilalle otettiin paremmin tuottavia tekstilinkkimainoksia.
Sisältöön kohdennetun mainonnan toimivuus
Traffickin artikkelissa Andrew Goodman arvioi sisältöön kohdennetun tekstilinkkimainonnan toimivuutta.

