Ask Jeeves on ottanut käyttöön uuden version hakukoneestaan. Uutta on entistä pelkistetympi ulkoasu, kuvahaku ja joukko hakutyökaluja. Ask Jeevesin mukaan hakukone on myös puolet aiempaa nopeampi. Ask Jeevesin varsinaiset hakutulokset tulevat Ask Jeevesin omistamasta Teoma-hausta. Teoman toimittamia hakutuloksia on paranneltu Ask Jeevesin perinteisillä kysymyksillä ja vastauksilla. Hakuaan voi myös tarkentaa muut hakivat -toiminnolla (Related Searches), joka perustuu Ask Jeevesin ostamaan Direct Hit -tekniikkaan. Se mittaa mitä linkkejä käyttäjät klikkaavat eniten hakutuloksissa. Samaa Direct Hitin tekniikkaa käytimme aikoinaan myös Suomen Evrekassa. Kokeilin Ask Jeevesissä muutamaa hakua ja ensivakutelmat ovat positiivisia. Ask Jeeves osaa jopa kertoa Suomen pääkaupungin.
Hakukoneet
Overture perustaa toimiston Dubliniin
Altavistan ja Allthewebin ostanut Overture on perustamassa ison toimiston Dubliniin. Irlantiin tulee 200 henkilöä toimittamaan Overturen hakupalveluita. Myös Google on ilmoittanut perustavansa Euroopan pääkonttorinsa Dubliniin.
Kaikki hakukoneet käsillä
Groowe Toolbar on uusi työkalurivi selaimeen. Enää ei tarvitse tyytyä vain yhden hakukoneen työkaluriviin koska Groowe Toolbar sisältää kaikki tärkeimmät kansainväliset hakukoneet. En ole vielä testannut, mutta vaikuttaa käyttökelpoiselta.
Linkkihakemistot menettävät merkitystään
News.com kirjoittaa linkkihakemistojen pienenevästä merkityksestä hakukonemarkkinoinnissa. Aikaisemmin oli tärkeää että oman sivuston linkki oli mukana isoimmissa linkkihakemistoissa, joista Internetin käyttöön tottumattomat käyttäjät löysivät toimittajien valikoimat sivustot. Nykyään suurin osa käyttäjistä löytää sivustot hakemalla hakukoneista. Hakemistoja käytetään harvemmin. Suomessa tämän huomaa siitä että Jippii on sulkenut linkkihakemistonsa ja Ihmemaan haku on pienentänyt hakemistolleen varaamaansa tilaa palvelun etusivulla.
Jatka lukemista aiheesta: Linkkihakemistot menettävät merkitystään
Hakukoneiden mainosmyynti kovassa kasvussa
BusinessWeekin artikkeli analysoi hakukoneiden mainosmyynnin viimeaikaista hurjaa kasvua.

