Päivitetty 10.11.1998
Lopputyö: verkkoreportaasi
Reportaasi verkossa – tarinoita tehtaasta

IDEOITA

Kuvituskuviksi valokuvia purkutyömaalta, samaten ääniefektejä. Paikaksi kelvannee Hatanpään viljasiilot, jossa koneita jyllää varmasti tarpeeksi. Anni kuvaa, koska asuu lähellä. Lähikuvia koneista ja kivikasoista jne. Heini hankkii koneiden ääntä jne.

Muoto
Kuinka paljon lukija voi jutun etenemiseen vaikuttaa? Ei täysin lineaarista hommaa. Teos jaettu kohtauksiin joiden välillä voi vapaasti navigoida. Kukin kohtaus on puolestaan lineaarinen. Tällä tavalla teoksen yksittäisiä osia voi katsella yhä uudestaan ja ne voi katsoa haluamassaan järjestyksessä (vrt. Berlin S+U).

Rakenne
Alussa eri paikat kootaan yhdeksi tehtaaksi, toinen nurkka Manillasta, toinen Pyynikiltä, yläkerta Lutakosta jne. Myös sisätiloista kollaasi - salakäytäviä, portaikkoja, aula Pyynikiltä jne.

Henkilöt asustavat kukin omassa tilassaan kuvitellussa tehtaassa. Reportaasi jaetaan henkilöiden mukaan, siis esim. kuuteen osaan. Lopussa tehdas hajoaa todellisiksi paikoiksi ja paikantuu eri paikkakunnille, samalla kerrotaan, mitä kullekin rakennukselle on konkreettisesti tapahtumassa.

Koska alun tehdas edustaa kaikkia Suomen vanhoja tehtaita, esitellään jutun lomassa yleistä tietoa vanhoista tehtaista. Ovatko ne arvokkaita? Miksi? Mikä niiden kohtalo on? Onko laajoja suojeluhankkeita jne.

Joka paikasta muutama lähikuvavideo, vaikka ompelukoneen neula joka liikkuu. Kaikki videot ovat äänettömiä. Ääni liitetään Shockwave-tiedostoon. Videopätkät voivat olla osa isompaa kuvakollaasia, jossa stillkuvat ja viedokuvat ovat tasa-arvoisia.

Kansi
Kannessa esitellään lyhyesti mistä on kyse, kuin tv-ohjelmatiedoissa. Projektille on varattu sivulla tietty jo kannessa ennaltamääritelty pinta-ala. Kooltaan tila pysyy samana kautta koko esityksen.

Ajatuksia
Mitä journalismia tämä runomuotoinen kiteytys on? Kiteytysjournalismia? Entä miten kuvakollaasit soveltuvat journalismiin?