| Päiväkirjamerkintöjäni
Barcelonasta
 Perjantai, 27.
marraskuuta 1998 Lentokone lähti Helsingistä myöhässä ja Eurooppa oli
kylmän kourissa. Hyvä alku matkalle. Barcelonassa (Barcelonan
kaupunki, Barcelona On-Line,
Fodors Personal Trip
Planner) pilvipeite sentään rakoili ja kaupunki oli hieno yläilmoista
katsottuna. Kataloniassa oli kuitenkin viileää vuodenaikaan (marraskuu)
nähden, vain 12 astetta. Olin löytänyt majapaikan internetin kautta
ja nyt oli vain löydettävä perille annettujen ohjeitten mukaan.
Ensin junalla keskustaan mieli matalana kun matkalaukun kahva oli mennyt rikki
lentokuljetuksen aikana.
 Puolessa tunnissa
olin keskustassa. Jäin junasta Clot Aragón asemalla. Sieltä ei
enää ollut kuin viiden minuutin kävelymatka majapaikkaani. Onnistuin
kuitenkin harhailemaan alueen kortteleissa jonkin aikaa. Yövyin viihtyissässä
perhehotellissa, jota katalonialainen
pariskunta ylläpitää. Vieraat ovat kansainvälistä porukkaa
joiden kanssa pääsee helposti juttusille yhteisessä ruokapöydässä.
Illaksi päätin lähteä keskustaan tutustumaan kauppoihin. Löysinkin
sattumalta kaupungin keskeisimmän aukion Placa de Catalunyan.  LauantaiAamuni venähti pitkäksi, mutta pääsin lopulta kuitenkin liikkeelle.
Perhehotellin parvekkeelta avautui näköala kohti kuuluisaa Sagrada Familian
kirkkoa ja päätin käydä sitä katsomassa. Näkymä
oli henkeäsalpaavan kaunis vaikka kirkko onkin vielä keskeneräinen.
Rakentaminen aloitettiin lähes sata vuotta sitten. Valmiina on vain kuoret
ja korkeat tornit joihin huimapäät voivat kiivetä kapeita kierreportaita
pitkin.
 Seuraavaksi menin
Montjuïc-vuorelle ihailemaan näköaloja. Rinteiltä näkee
hyvin kaupungin, sataman ja palan Välimerta. Vuori on yhtä valtavaa
puistoa jossa sijatsee useita museoita, huvipuisto, olympiastadion ja vanha linnoitus.
Kävin Miró-museossa ihailemassa nykytaidetta. Illalla kävin
vielä keskustassa sijaitsevassa nykytaiteen museossa, joka oli pieni pettymys
koska sieltä ei löytynyt odottamaani videotaidetta eikä tietokonetaidetta.
Pettymyksen korvasi kuitenkin mainio "Out of Actions" -näyttely
jossa esiteltiin laajasti toimintapainotteista taidetta jossa taiteilija tai avustaja
voi itse olla osa teosta. Erityisen mieleenpainuva oli "performanssitaide"
joka oli ikuistettu sarjaan valokuvia. Kuvissa oli verta, hikeä, väriä,
itkua, tulta ja loistetta. Näihin kuviin minä todellakin reagoin aivan
toisin kuin tavalliseen taiteeseen. Ne olivat vaikuttavia. Tällaista en ollut
ennen nähnyt. Tämä oli suorastaan shokeeraavaa.  Yhdessä teoksessa
alaston mies makaa sängyssä. Hänen päälleen kauhotaan
teurastetun eläimen sisälmyksiä. Veri roiskuu ja lakanat värjäytyvät
punaisiksi. Toisessa teoksessa mies riisuutuu ja masturboi. Kolmannessa teoksessa
vankisellin tapaiseen huoneeseen on kasattu rakennusjätettä ja tiilenmurikoita
jotka taiteilija hullun vimmalla paiskoo ympäriinsä.  Muilta osastoilta
löysin museon ainoan pyörivän videoteoksen. Tämä amerikkalainen
kokeellinen video sai minut pauloihinsa pitkäksi aikaa. Istuin vain ja seurasin
seinällä välkehtivää kuvaa ja rauhoittavaa ääntä.
Se ei sanonut mitään järkevää, se sanoi vain lumoavia
sanoja. Olin yksi kolmesta katsojasta.  SunnuntaiHeräsin aikaisin, jotta ehtisin Montserratin luostarille menevään
junaan. Olin kuitenkin vielä sen verran unenpöpperössä, etten
ehtinyt ensimmäiseen junaan. Pari tuntia myöhemmin astuin toiseen junaan
joka kulki läpi Barcelonan esikaupunkien. Montserrat Aeron asemalle oli tunnin
matka, viimeineiset kilometrit vuorenrinnettä pitkin. Luostariin pääsee
asemalta lähtevällä köysiradalla. Ehdin juuri kuuntelemaan
luostarin poikakuoroa joka laulaa päivittäin kello yksi. Kirkko oli
täynnä rukoilevia ihmisiä. Luostari on muutenkin oikea turistirysä
jossa on matkamuistomyymälöitä, ravintoiloita ja pikaruokaloita.
Halusin pois kaikesta hässäkästä, pois ihmisten parista. Rauhan
ja harmonian löysin Montserratin vuoren rinteiltä. Istuskelin useita
tunteja auringonpaisteessa ja ihailin valloittavaa näkymää Barcelonaan,
Välimerelle ja Pyreneille. Itse Montserratin vuori on kuvankaunis. Kallio
koostuu valkoisista kivistä jotka kovettunut hiekka sitoo toisiinsa. Kallio
on muovautunut hauskoihin pyöreisiin muotoihin.
 MaanantaiPäivästä meinasi tulla rokulipäivä, koska minua nukutti
aivan vietävästi. Nukuin yli kymmenen tuntia ja iltapäivällä
pidin siestaa. Ehdin kuitenkin käydä hienossa Gaudín suunnittelemassa
puistossa Parc Güellissä. Mietiskelin siellä pitkän tovin.
Pimeän tultua menin keskustaan. Kävin vanhassa katedraalissa hiljentymässä
punaisten kynttilöiden keskellä. Katedraalin tuntumassa on viehättävä
sisäpiha jota en aivan heti huomannut. Pihalla kasvaa palmuja joiden alla
asustaa valkoisia hanhia.
 TiistaiNousin jo aamuviideltä ehtiäkseni junaan. Minun piti mennä Barcelonan
ulkopuolella sijaitsevaan pikkukaupunkiin Les Borgues Blanquesiin tavatakseni
erään multimediyrityksen perustajia. Matkalla oli vain yksi pieni mutka.
Junat eivät kulkeneet lakon vuoksi. Ihmettelin asiaa monta tuntia kunnes
asia minulle selvisi. Pari puhelinsoittoa ja olin selvittänyt, että
pääsen lähtemään vasta torstaina.
 Loppuaamun vietin
kävelemällä kilometrien pituisella uimarannalla. Kuuntelin Välimeren
aaltojen pauhua ja katselin kaupunkiin saapuvia lentokoneita, jotka kiertävät
meren yli. Iltapäivällä kävin vielä minimalistista arkkitehtuuria
parhaimmillaan edustavassa Mies van der Rohen paviljongissa. Se rakennettiin aikanaan
Saksan paviljongiksi vuoden 1926 maailmannäyttelyyn. Rakennukselle ei näyttelyn
jälkeen löydetty käyttöä ja se purettiin. 80-luvulla
tämä van der Rohen mestariteos rakennettiin uudelleen samalle paikalle.
 KeskiviikkoTänään oli vuorossa vierailu taiteilijamaestro Mariscalin
studioille. Ne sijaitsevat vanhalla teollisuusalueella johon rakennetaan liike-
ja toimistohuoneita. Estudio Mariscal on vallannut osan vanhaa tehdasta. Pihalla
seisoo toimeton savupiippu ja köynnöskasvit koristavat seiniä.
Kun vanhasta tehtaanportista astuu sisään, luulee melkein tulleensa
puutarhamyymälään jossa on vastaanotto, reception. Mariscal ei
itse valitettavasti ollut paikalla. Katalonian radiossa hänen ilmoitettiin
olevan sairaalassa. Pääsin kuitenkin tutustumaan hänen yritykseensä
joka työllistää 72 graafista suunnittelijaa, verkkosivujen tekijää,
piirtäjää ja animoijaa. Yrityksen on tuotettava voittoa, jotta
näin iso joukko voidaan pitää palkkalistoilla, niinpä Mariscal
ei juuri tee omia töitä, vain tilaustöitä. Studio tekee muun
muassa corporate identity -suunnittelua, julisteita, teollista muotoilua ja ihan
tavallista graafista suunnittelua lehtiin ja verkkon. Mariscal piirtää
aina itse luonnokset paperille. Muut graafikot jatkavat tästä ja hiovat
lopulliset tuotteet tietokoneella valmiiksi. Osa graafikoista tekee 3D-malleja
joita käytetään tv-animaatioiden pohjana. Itse animointi tehdään
Kiinassa, koska se tulee siellä edullisemmaksi. Tällä hetkellä
työn alla on iso tv-animaatio saksalaiselle tv-yhtiölle vuoden 2000
maailmannäyttelyä varten. Animaatio kertoo cyberolennon seikkailuista
oikeassa maailmassa ja cyberavaruudessa. Käsikirjoitus tulee New Yorkista,
grafiikka tehdään Barcelonassa ja animointi Kiinassa.
 Torstai Pääsin vihdoin matkaan Les Borgues Blanquesiin jossa tutustuin multimediayritys
Antavianan toimintaan. Nousin aikaisin
ja menin ulos kaatosateeseen. Satoi koko päivän taukoamatta, niin että
vesi tulvi paikoitellen jopa metroon. Juna Lleidaan oli tunnin myöhässä,
joten pahoittelut olivat paikallaan minua vastassa olleille Xaville ja Lluisille.
Ajoimme noin 20 kilometriä Les Borgues Blanquesiin, heidän kotikaupunkiinsa.
Tämän kolme vuotta sitten perustetun yrityksen toimisto sijaitsi graafikko
Josepin ikivanhassa talossa aivan keskustassa. Yritys on muuttamassa uuteen tilavampaan
toimistoon, jota kävimme katsomassa.
 Yrityksessä on
vain kolme kaverusta, mutta neljäs olisi tulossa osakkaaksi. Tehtävät
jakutuvat niin, että Xavi on ikäänkuin pomo ja asiakassuhteiden
hoitaja. Lluis ohjelmoi ja tekee kirjanpidon ja Josep tekee grafiikat. Yrityksen
alkuaikoina pojat tekivät kokeiluja uusilla tekniikoilla, kuten Flashillä,
tullakseen tunnetuiksi. Tällä tavalla he saivat ensimmäisen ison
asiakkaansa, Barcelonan suurimman päivälehden, La Vanguardian, jonka
verkkolehdelle he tekivät ulkoasun.
He ovat myös tehneet sivustoja katalonialaisille viranomaisille ja nyt on
menossa Katalonian suurimman tv-aseman, TV3:n sivuston tekeminen. He tekevät
myös ulkoasuja sisältömoduuleille, muun muassa La Vanguardianille
valmiin palikan joka upotetaan verkkosivun sisältökenttän. Kyseessä
on sääpalvelu. Yritystä työllistää pääasiassa
tavallisten verkkosivujen tekeminen, koulutustoiminta ei ole merkittävää.
 Tähän saakka
osakkaat ovat tehneet muutakin työtä leipänsä jatkeeksi, Antaviana
ei ole heitä työllistänyt tarpeeksi. Sivutyöt ovat kuitenkin
jäämässä vähemmälle. Yrityksen asiakkaat tulevat
Barcelonasta. Flash-projekteja ei yksikään asiakas ole vielä tilannut.
He eivät vielä ymmärrä Flashin etuja. Lisäksi ongelmana
on se, että vanhoja selaimia on Espanjassa vielä runsaasti käytössä,
eikä Flash-apuohjelmaa ole monellakaan. Antavianalla ei ole asiakkaita kotikaupungissa,
joka elää maataloudesta. Asukkaat eivät tarvitse tällaisia
palveluja, ainakaan vielä. Xavi kertoi, että hänen on vaikea selittää
edes isälleen, mitä hän oikein työkseen tekee kun hän
istuu tietokoneen ääressä. Katselimme työnäytteitä,
kävimme läpi heidän käyttämät ohjelmat ja väitelimme
PC:n ja Macintoshin paremmuudesta. Lluis ja Josep olivat vannoutuneita Mac-käyttäjiä
ja Xavi ei suostu edes koskemaan Maciin. Sitten lähdimme lounaalle paikalliseen
lounaspaikkaan. Sain vihdoin aivan tavallista katalonialaista kotiruokaa jota
en Barcelonasta ollut löytänyt. Pojat kyselivät paljon Suomesta
ja missä vaiheessa internetin kehitys on meillä. Heidän mukaansa
Espanja on pari vuotta Suomea jäljessä kehityksessä. Suomessa he
näkevät tulevaisuuden. Kerroin heille Nokiasta ja Lluis muisti iskulauseen
"Connecting People".  Seuraavana päivänä
olin jälleen loskaisenharmaassa koto-Suomessa.  --Nicklas Koski
 
 |