Eniro myy Allerille puolet Norjan portaalistaan

16.12.2006 klo 12.55
Aihe: Eniro, Portaalit, Suomi24

Sol.no
Aller ostaa sadalla miljoonalla Norjan kruunulla (12,2 MEUR) 49,9 prosenttia Eniron norjalaisesta SOL.no-portaalista. Samalla SOL.no yhtiöitetään Scandinavia Online AS -nimiseksi yhtiöksi. Eniro pitää itsellään 50,1 prosenttia uudesta yhtiöstä. Allerin ja Eniron tavoitteena on tehdä uudesta SOL.no-palvelusta ykkönen Norjan markkinoilla. Tällä hetkellä SOL.no on kymmeneksi suurin internetpalvelu Norjan TNS-Metrix-listalla 700 000 käyttäjällä viikossa. Allerin ja Eniron sopimus sisältää myös muita yhteistyömuotoja hakupalveluiden, toimitetun sisällön ja mainonnan osalta.

SOL.no on Suomi24:n sisarpalvelu yhdessä ruotsalaisen Passagenin kanssa. SOL.no:sta löytyy esimerkiksi samat keskustelu-, chatti- ja treffipalvelut kuin Suomi24:stä. Eniro ei kuitenkaan myy portaalitoimintojaan muissa maissa. SOL.no:lla on tällä hetkellä 30 työntekijää.

Vuonna 2006 SOL.no:n liikevaihto tulee olemaan noin 42 miljoonaa Norjan kruunua (5,1 MEUR) ja EBITDA noin kuusi miljoonaa Norjan kruunua (0,7 MEUR).


Aller on loppuvuodesta muutenkin ollut ostoksilla. Aller osti lokakuussa 2006 ruotsalaisen Spray-portaalin 150 miljoonalla Ruotsin kruunulla (16,5 MEUR).

SOL.no:lla on pitkä historia ja palvelu perustettiin jo 1991 OsloNett-nimellä. Palvelu oli useita vuosia Norjan suurin internetpalvelu, mutta dotcom-kriisin jälkeen SOL.no on menettänyt markkinaosuuksia kilpailijoiden kasvaessa nopeammin. Scandinavia Online AS (SOL) on uusvanha yhtiö. Viimeksi tällä nimellä toimi pohjoismaiden suurin internetyhtiö vuonna 2001, jolloin Eniro osti yhtiön. Scandinavia Onlinella oli myös toimintaa Suomessa ja se omisti Suomi24:n ja Evreka-hakupalvelun, joka nykyisin toimii nimellä Eniro.fi.

Eniron lehdistötiedote:

Eniro and Aller aim to make sol.no the leading portal in Norway
In order to increase traffic and revenues for sol.no, Eniro´s Internet portal in Norway, Eniro has reached an agreement with Norsk Aller AS to form a jointly owned company as of January 1, 2007. In addition to Eniro´s strong Internet search capabilities, the deal will provide SOL with increased media competence to make sol.no the leading Internet portal in Norway.
A new company will be formed to which the portal sol.no will be transferred. The company will be owned to 50.1% by Eniro and to 49.9% by Aller.

Eniro´s core Internet business is within search and online directories, where the portal business is supportive. In order to enhance the value for Eniro and make sol.no the leading Internet portal in Norway, Eniro has decided to enter into this jointly owned company with Aller. Aller will contribute to the portal with media competence and high-quality editorial content.

- In addition to a fair price for the shares in SOL, we expect that this partnership will make SOL an even better value creator for Eniro, says Eniro’s President and CEO, Tomas Franzén.

Sol.no (www.sol.no) has a long history as an Internet portal and is currently the 10th largest website in the Norwegian online media landscape, with high brand recognition and approximately 700,000 unique browsers on a weekly basis. Sol.no is also an important traffic generator for Eniro’s web search service Kvasir.no. SOL has about 30 employees.

Aller´s network of Internet services includes dinside.no, itavisen.no, femina.no and seher.no. The Aller Group has in total 760,000 unique browsers per week.

The terms of the deal

Eniro will retain 50.1% of the company while Aller will acquire a total of 49.9% in the newly created company Scandinavia Online AS (SOL). The new SOL will include assets from Eniro Norge AS relating to the existing sol.no operations. These include the portal, its organization and current operating assets and liabilities. In conjunction with the formation of sol.no, the company is provided with the necessary financial resources to reach future business targets.

The new company will preliminary be consolidated in Eniro Norway according to the Proportionate Consolidation method as of January 1, 2007.

Projected 2006 pro forma revenue for the current SOL operation is approximately NOK 42 M, with EBITDA of approximately NOK 6 M. The capital gain for Eniro Norway is estimated at approximately NOK 100 M to be recognized in 2007.

Kirjoita kommentti



Sähköpostiosoite ei näy sivulla eikä sitä luovuteta muuhun käyttöön.




Rakennuttajapalvelu Jemino aloitti

28.8.2013 klo 21.32
Aihe: Jemino

Omalla yritykselläni on uusi päätoimiala. Rakennuttajapalvelu Jemino Oy - Lohja, tarjoaa rakennuttamiseen liittyviä palveluita julkisella ja yksityisellä sektorilla.

Jeminon rakennuttajakonsultti toimii rakennusprojektien johtotehtävissä ja hoitaa työmaavalvontaa. Yritys toimii pääkaupunkiseudulla ja läntisellä Uudellamaalla. Olemme usein mukana peruskorjaushankkeissa, mutta hoidamme myös uudisrakennuskohteita.

Byggherretjänst Jemino startade

28.8.2013 klo 21.30
Aihe: Jemino

Mitt eget företag har börjat på byggbranschen. Byggherretjänst Jemino Ab i Raseborg, erbjuder byggherretjänster för både den offentliga och den privata sektorn.

Jeminos byggherrekonsult leder och övervakar små och stora byggprojekt. Företagets verksamhetsområde omfattar Helsingfors och västra Nyland. Vi är ofta med i renoveringsprojekt, men tar också hand om nybyggen.

Kauppalehti näyttää yritysten verkkotunnukset

22.10.2008 klo 9.08
Aihe: Hakukoneet

Kauppalehden uudesta yritystietopalvelusta löytyy myös yritysten rekisteröimät suomalaiset verkkotunnukset. Toiminnon avulla yritys voi katsoa mitä verkkotunnuksia kilpailija on rekisteröinyt ja onko yritykseltä tulossa uusia tuotelanseerauksia.

Yritystietoalvelu on merkittävä lanseeraus Kauppalehdelle. Palvelu avattiin 15. syyskuuta ja sillä on jo noin 50 000 eri kävijää viikossa. Kauppalehden tavoitteena on kasvattaa kävijämäärää vielä paljon korkeammalle. Perinteisillä ammattilaisille suunnatuilla yrityshauilla Yritystelellä on 151 000 ja Inoalla 114 000 kävijää viikossa.

Lue lisää aiheesta: Kauppalehti näyttää yritysten verkkotunnukset

Isompia kuvia uutissivuille

13.10.2008 klo 10.06
Aihe: Internet

Suomalaisilla uutissivustoilla valokuvien käyttö on pitkään ollut taka-alalla. Viime aikoina kuvien lukumäärä on ilahduttavasti runsastunut, mutta usein kuvat ovat kuitenkin pienikokoisia. Koska suomalaisilla sivustoilla ryhdytään rohkeasti käyttämään isoja kuvia?

Olen jo useita vuosia ihaillut norjalaisen Dagbladet-uutissivuston kuvankäyttöä. Jo etusivulla pääjutun kuva on totuttua huomattavasti isompi ja varsinaisella artikkelisivulla kuva lävähtää esille melkein koko ruudun kokoisena (katso alla oleva kuva). Tällaisia kuvia on ilo katsoa. Iso kuva välittää tunteita ja symboliikkaa paljon paremmin kuin se perinteinen postimerkin kokoinen kuva.

Dagbladet

Isojen kuvien esteenä oli joskus vuosia sitten kotien hitaat nettiyhteydet. Tämän ei luulisi enää olevan ongelma. Onhan suositut sivustot muutenkin tapetoitu isoilla mainoksilla, miksei siis myös uutiskuvilla?

Verkkouutisointi on tähän saakka kilpaillut perinteisten medioiden kanssa uutistekstien avulla ja tiedonvälityksen nopeudella. Tulevaisuudessa toivon mukaan panostetaan myös netin uutiskuviin entistä enemmän. Jos kuva on mielenkiintoinen, niin sehän voisi jopa ottaa pääroolin, jolloin teksti on kuvan tukena.

Starttiksen suosituimmat linkit

13.10.2008 klo 9.07
Aihe: Starttis

Katselin Starttiksen tilastoja ja erityisesti sivuston suosituimpia linkkejä. Niissä painottuvat erityisesti uutissivustot ja sähköpostipalvelut. Se ei sinänsä ole yllättävää, sillä kuuluvathan tämäntyyppiset palvelut netin käytetyimpiin.

Starttiksen 20 suosituinta linkkiä viikolla 41

  1. Ilta-Sanomat
  2. Iltalehti
  3. Ampparit
  4. Suomi24 Keskustelu
  5. Facebook
  6. Telkku
  7. Helsingin Sanomat
  8. Gmail
  9. Hotmail
  10. MTV3:n uutiset
  11. Luukku
  12. Suomi24 Posti
  13. YouTube
  14. YLE:n uutiset
  15. IRC-Galleria
  16. Osuuspankki
  17. Kauppalehti
  18. Ilmatieteen laitos
  19. Taloussanomat
  20. Saunalahden sähköposti

Yhteystiedot

  • Sähköposti
    Sähköpostiosoite on kuvana, jotta roskapostittajat eivät nappaisi sitä.
  • Puhelin
    050-534 1708