7-vuotias Suomi24 ja myrskyisä alkutaival

1.10.2005 klo 0.00
Aihe: Suomi24

Suomi24 on jo ehtinyt seitsemän vuoden ikään. Vuodet ovat kuluneet nopeasti ja Suomi24:n historia on jo monelta unohtunut. Tässä kiinnostuneille tietoa alkuajoista.

Itse tulin mukaan kuvioihin 1999 ja aloitin hommat tietotekniikka- ja pelitoimittajana. Alkuakoina tilanteet ja omistajat muuttuivat vähän väliä. Palvelun perusti Sirkus.com-nimisenä silloinen Telia ja lanseeraus oli 1.10.1998. Törmäsin ensimmäisen kerran palveluun messuilla, jossa Telialla oli pieni osasto, jossa Sirkusta esiteltiin. Silloin palvelun ideana oli personoitavuus ja sisältönä oli uutisia ja aikakauslehtimäisiä artikkeleita. Meillä oli Turussa noin 10 hengen toimitus.

Jo alkuaikoina palvelusta löytyi pari keskustelupalstaa ja chatpalvelu. Keskustelut lähinnä täydensivät toimitettua aineistoa. Chatissä oli käyttäjiä lähinnä yhdessä huoneessa, Seurahuoneessa, joka löytyy vielä tänäkin päivänä Suomi24:n chatistä.

Muutama kuukausi sen jälkeen kun olin tullut töihin, meiltä lähti toimitusjohtaja Sonera Plazalle, joka oli suurin kilpailijamme ja varmaan kymmenen kertaa Sirkusta suositumpi. Tilalle tuli joku tyyppi Tanskasta, joka lensi Suomeen kerran viikossa ja järjesteli asioita. Käytännössä meillä ei ollut johtajaa muutamaan kuukauteen. Saimme ottaa vastuun itsestämme.

Uusi omistaja

Syksyllä 1999 jätin toimittajan tehtävät ja vastuulleni tuli yhteisöt (chat, keskustelut, deitti, postikortit) ja myös hakupalvelu Evreka. Samoihin aikoihin puhuttiin paljon Telian ja Telenorin tulevasta fuusiosta, joka sittemin kaatui. Tämä aiheutti Sirkuksessa paljon epävarmuutta tulevaisuudesta, sillä Sirkus oli tarkoitus myydä samassa yritysjärjestelyssä. Vasta kevällä 2000 Sirkus sai uuden omistajan pohjoismaisesta Scandinavia Onlinesta, joka pyöritti portaaleja, hakupalveluita ja kauppapaikkoja netissä.

Uudella omistajalla oli kunnianhimoiset kasvusuunnitelmat ja listauduimme Tukholman pörssiin kesäkuussa 2000. Saimme uuden johdon ja panostimme suuria summia portaalin ja hakupalvelun käytön kasvattamiseksi. Meille tuli noin yksi uusi työntekijä joka viikko ja laajensimme toimintaa uusille alueille. Toimistotilat alkoivat käydä ahtaiksi ja pian vuokrasimmekin uudet suuremmat tilat Helsingistä Esplanadin varrelta.

Yhtiön pörssiarvo kasvoi kovaa tahtia ja olimme jonkin aikaa arvokkaampia kuin Bonnier, joka on yksi Ruotsin suurimmista mediayhtiöistä. Tavoitteena oli kasvaa Pohjois-Euroopan suurimmaksi mediayhtiöksi. Meillä oli myös suuret laajentumissuunnitelmat erityisesti Itä-Euroopan maihin.

Syksyllä 2000 päätimme muuttaa Sirkuksen nimen Suomi24:ksi. Sirkus ei kuulostanut vakavasti otettavalta nimeltä ja halusimme paremman. Mainostoimisto teki useita ehdotuksia ja loppusuoralle pääsi Fifi.fi. Tämä ei kuitenkaan tuntunut meistä hyvältä, joten pidimme talon sisäisen nimikilpailun. Paras ehdotus oli Suomi25.fi, joka sittemin hioutui muotoon Suomi24.fi. Logon ulkoasun teki graafikkomme.

Hauskaa oli

Näihin aikoihin aloin yhä enemmän keskittymään hakupalvelu Evrekan kehittämiseen. Kokosimme palveluun kattavaa linkkiopasta kahden linkkitoimittajan kanssa ja kehitimme hakutekniikkaa yhteispohjoismaisesti. Evrekalle tehtiin myös suuri mainoskampanja, jossa oli mukana tv, netti ja ulkomainonta. Oli hauska kävellä Helsingin kaduilla kun vastaan tuli raitiovaunuja, jotka oli teipattu Evrekan ”Etsivä löytää” -mainonnalla.

Scandinavia Onlinessa oli tapana pitää kerran vuodessa firman kesäjuhlat. Koko firman henkilöstö (n. 300) kaikista pohjoismaista lennätettiin paikalle. Ensimmäiset juhlat olivat Oslossa, jossa vuokrasimme Oslon vanhan lentokentän ja juhlimme valtavassa lentokonehangaarissa. Toimitusjohtajan oli tarkoitus saapua paikalle helikopterilla, mutta siitä sentään luovuttiin kustannussyistä. Toisen kerran juhlimme Göteborgin pohjoispuolella sijaitsevassa Marstrandissa, josta vuokrasimme linnan viikinkijuhlia varten.

Nerokkaat liikeideat

Loppuvuodesta 2000 keksimme uuden nerokkaan liikeidean. Tarjosimme käyttäjille ilmaiset kännykkälogot ja tekstiviestit. Myös ilmaiset soittoäänet olivat suunnitelmissa. Laskimme että mainonnan avulla saisimme palvelun kannattamaan. Ongelmana oli vain se että juuri kukaan ei halunnut mainostaa palvelussa, joten teimme sillä suuret tappiot.

Suomi24:llä ja Scandinavia Onlinella ei vuosina 2000 ja 2001 muutenkaan mennyt hyvin taloudellisesti. Nettimainonnan määrä putosi rajusti kun dotcomyritykset menivät konkkaan ja Nasdaq romahti. Scandinavia Online teki pahimmillaan miljardi Ruotsin kruunua tappiota yhden vuoden aikana. Yhtiön osakkeen arvosta katosi yli 90 prosenttia. Henkilöstön optiot olivat arvottomia ja monet työntekijät, jotka olivat ostaneet yhtiön osakkeita, menettivät rahansa.

Vuonna 2001 alkoi kova kustannusjahti. Suomi24:ssäkin irtisanottiin kahteen otteeseen 25-50 prosenttia työntekijöistä. Turun konttori päätettiin lakkauttaa ja toiminta siirtää Helsinkiin. Syksyllä konserin johtaja saapui Suomeen ja ilmoitti että koko henkilöstö on pakko irtisanoa. Suomi24:ää pyöritettäisiin jatkossa Tukholmasta käsin.

Minulle tarjottiin mahdollisuus jatkaa yksin koko portaalin ja hakupalvelun pyörittämistä. Tartuin tilaisuuteen ja ensitöikseni yhdistimme Suomi24:n ja hakupalvelu Evrekan. Yksin ei pysty kahta isoa saittia pyörittämään, oli pakko keskittyä yhteen palveluun. Lopetimme myös kaiken toimituksellisen sisällön. Jäljelle jäivät vain automaattisesti pyörivät palvelut, joita ei tarvinnut päivittää tai joissa käyttäjät tuottavat sisällön. Näin syntyi se Suomi24, jonka tunnemme tänään, jossa keskustelut, chat ja muut käyttäjien tuottamat palvelut ovat pääosassa.

Uuteen kasvuun

Loppuvuodesta 2001 Eniro osti Scandinavia Onlinen ja Suomi24:n. Parin vuoden hiljaisen kauden jälkeen aloitimme jälleen panostukset palvelun kehittämiseksi 2004. Suomi24 on sen jälkeen avannut treffipalvelun, profiilisivut Galleriassa, luokitellut ilmoitukset, uuden pelipalvelun, uuden sähköpostin ja panostukset jatkuvat yhä. Käyttömäärät ovat moninkertaistuneet, mainostajia virtaa palvelun ja Suomi24:ää on jälleen tekemässä kokonainen tiimi. Tästä on hyvä jatkaa.

Lue lisää Suomi24:stä ja osallistu juhlakilpailuun, jossa voi voittaa leffalippuja tai harvinaisen Suomi24-kuulakärkikynän!

Onnittele Suomi24:ää

Kirjoita kommentti



Sähköpostiosoite ei näy sivulla eikä sitä luovuteta muuhun käyttöön.




Rakennuttajapalvelu Jemino aloitti

28.8.2013 klo 21.32
Aihe: Jemino

Omalla yritykselläni on uusi päätoimiala. Rakennuttajapalvelu Jemino Oy - Lohja, tarjoaa rakennuttamiseen liittyviä palveluita julkisella ja yksityisellä sektorilla.

Jeminon rakennuttajakonsultti toimii rakennusprojektien johtotehtävissä ja hoitaa työmaavalvontaa. Yritys toimii pääkaupunkiseudulla ja läntisellä Uudellamaalla. Olemme usein mukana peruskorjaushankkeissa, mutta hoidamme myös uudisrakennuskohteita.

Byggherretjänst Jemino startade

28.8.2013 klo 21.30
Aihe: Jemino

Mitt eget företag har börjat på byggbranschen. Byggherretjänst Jemino Ab i Raseborg, erbjuder byggherretjänster för både den offentliga och den privata sektorn.

Jeminos byggherrekonsult leder och övervakar små och stora byggprojekt. Företagets verksamhetsområde omfattar Helsingfors och västra Nyland. Vi är ofta med i renoveringsprojekt, men tar också hand om nybyggen.

Kauppalehti näyttää yritysten verkkotunnukset

22.10.2008 klo 9.08
Aihe: Hakukoneet

Kauppalehden uudesta yritystietopalvelusta löytyy myös yritysten rekisteröimät suomalaiset verkkotunnukset. Toiminnon avulla yritys voi katsoa mitä verkkotunnuksia kilpailija on rekisteröinyt ja onko yritykseltä tulossa uusia tuotelanseerauksia.

Yritystietoalvelu on merkittävä lanseeraus Kauppalehdelle. Palvelu avattiin 15. syyskuuta ja sillä on jo noin 50 000 eri kävijää viikossa. Kauppalehden tavoitteena on kasvattaa kävijämäärää vielä paljon korkeammalle. Perinteisillä ammattilaisille suunnatuilla yrityshauilla Yritystelellä on 151 000 ja Inoalla 114 000 kävijää viikossa.

Lue lisää aiheesta: Kauppalehti näyttää yritysten verkkotunnukset

Isompia kuvia uutissivuille

13.10.2008 klo 10.06
Aihe: Internet

Suomalaisilla uutissivustoilla valokuvien käyttö on pitkään ollut taka-alalla. Viime aikoina kuvien lukumäärä on ilahduttavasti runsastunut, mutta usein kuvat ovat kuitenkin pienikokoisia. Koska suomalaisilla sivustoilla ryhdytään rohkeasti käyttämään isoja kuvia?

Olen jo useita vuosia ihaillut norjalaisen Dagbladet-uutissivuston kuvankäyttöä. Jo etusivulla pääjutun kuva on totuttua huomattavasti isompi ja varsinaisella artikkelisivulla kuva lävähtää esille melkein koko ruudun kokoisena (katso alla oleva kuva). Tällaisia kuvia on ilo katsoa. Iso kuva välittää tunteita ja symboliikkaa paljon paremmin kuin se perinteinen postimerkin kokoinen kuva.

Dagbladet

Isojen kuvien esteenä oli joskus vuosia sitten kotien hitaat nettiyhteydet. Tämän ei luulisi enää olevan ongelma. Onhan suositut sivustot muutenkin tapetoitu isoilla mainoksilla, miksei siis myös uutiskuvilla?

Verkkouutisointi on tähän saakka kilpaillut perinteisten medioiden kanssa uutistekstien avulla ja tiedonvälityksen nopeudella. Tulevaisuudessa toivon mukaan panostetaan myös netin uutiskuviin entistä enemmän. Jos kuva on mielenkiintoinen, niin sehän voisi jopa ottaa pääroolin, jolloin teksti on kuvan tukena.

Starttiksen suosituimmat linkit

13.10.2008 klo 9.07
Aihe: Starttis

Katselin Starttiksen tilastoja ja erityisesti sivuston suosituimpia linkkejä. Niissä painottuvat erityisesti uutissivustot ja sähköpostipalvelut. Se ei sinänsä ole yllättävää, sillä kuuluvathan tämäntyyppiset palvelut netin käytetyimpiin.

Starttiksen 20 suosituinta linkkiä viikolla 41

  1. Ilta-Sanomat
  2. Iltalehti
  3. Ampparit
  4. Suomi24 Keskustelu
  5. Facebook
  6. Telkku
  7. Helsingin Sanomat
  8. Gmail
  9. Hotmail
  10. MTV3:n uutiset
  11. Luukku
  12. Suomi24 Posti
  13. YouTube
  14. YLE:n uutiset
  15. IRC-Galleria
  16. Osuuspankki
  17. Kauppalehti
  18. Ilmatieteen laitos
  19. Taloussanomat
  20. Saunalahden sähköposti

Yhteystiedot

  • Sähköposti
    Sähköpostiosoite on kuvana, jotta roskapostittajat eivät nappaisi sitä.
  • Puhelin Suomesta
    050-534 1708
  • Puhelin muista maista
    +358 50 534 1708
  • Skype
    nicklaskoski